Saturday, September 17, 2011

Johdantotekstiä


olen vakuuttunut, että Haydnin oratorion auringon nousun hymni teki syvän vaikutuksen Ludwig van Beethoveniin.

    Mieleen tulee Beethovenin kuolematon "Jumalan kunnia luonnossa", jossa laulaja saa revittää ääntänsä urkujen säestyksellä niin paljon kuin kykenee.    Beethovenin sävellys alkaa auringon ylistyksellä.


    Muinaisesen Lähi-idän suurten kulttuurien yhteisenä piirteenä oli auringon, kuun, planeettojen ja
tähtien palvonta jumaluuksina.    Egyptin faarao oli aurinkojumalan poika ja suuri oli Babylonin Ishtar!

    Kutsumme planeettoja yhä roomalaisten jumaluuksien nimillä, Mars, Jupiter, Venus.
    Voittamaton aurinko, Solus invictus, oli Konstantinus Suuren lempijumala
ja hän asetti kristillisen joulun ajankohdaksi aurinkojumalan juhlan Roomassa.
    Näistä kaikista poiketen juutalainen luomiskertomus Raamatun alussa kertoo, että myös mahtava aurinko, kuu ja tähdet ovat Jumalan tekemiä ja Hän tuntee niistä jokaisen
nimeltä.

neljäs päivä päättyy
 
    Oratorion ensimmäinen osa päättyy neljänteen luomispäivään.

 

    Haydnia kuunnellessa ei voi välttyä vertaamasta häntä Mozartiin.
    Monet musiikkialan ihmiset ovat kirjoittaneet, ettei Haydn yllä Mozartin tasolle vaan jää toiseksi.
    Olen samaa mieltä.    Mutta ei se mitään.
   Ei kukaan muukaan säveltäjä yllä, ei entiset eikä nykyiset
 

    Sait minut hetkeksi huolestumaan Adolfin musiikkimausta.
    Hitlerin hovisäveltäjä, Sieg Heil! huudon kehittäjä, sitten USAhan paennut ja ystävänsä presidentti Rooseveltin kanssa natseja vastustanut Ernst Hanfstaengl kertoo:
    Hitler ei voinut saada kylläkseen Wagnerista, Hanfstaengl soitti hänelle Tristan ja Isoldea satoja kertoja. Meistersinger lohdutti häntä ja Adolf osasi Lohengrin ulkoa.
 
  Wagnerin ohella Fuhrer kuunteli muitakin, Giuseppe Verdi, eräät Frederic Chopinin teokset, Richard Strauss, Edward Grieg, Frantz List.
    Mutta Suuri Johtaja ei voinut sietää Bachin, Händelin, Mozartin, Beethovenin eikä Brahmsin musiikkia  eikä Haydnia
    tuon kun luin, huokasin helpoituksesta, ei jorma siis ainakaan tarkoita, että natsit olisivat
oratorio Luomista kuunnelleet

    oratoriossa annetaan ihmiselle, Jumalan kuvalle, liian kuninkaallinen
arvo, jotta se hänen Pimeyttään miellyttäisi.
   http://theovergrownpath.blogspot.com/
   
2006/05/hitlers-court-composer-was-harvard.html

    ei varmaankaan ole olemassa abstrakteja musiikin mittapuita, maut ovat
kulttuurisidonnaisia ja muuttuvat.    Bach jäi vuosikymmenksi muodista, Mozartilla oli liikaa nuotteja jne.
    minulle on vasta viime vuosina muodostunut käsitys, että ainoastaan Wolfgan Amadeus Mozartin musiikki tavoittaa tietyn - jos ei platonisen niin pythagoralaisen musiikin ihanteen.
    tuo ei ole kenellekkään uhkaava ajatus, sillä eihän ole mitään merkitystä, mitä meikäläinen ajattelee. ja kuuntelen sujuvasti monenlaista.    luulen että vain joku, joka itsekin kuuntelee Mitridate re di Ponto yhdeltä istumalta läpi voinee ymmärtää, miksi olen tämmöinen jääräpää Mozartin kanssa.
   
maku muuttuu iän myötä, vielä joku vuosi sitten olisin viimeistään toisen resitatiivin kohdalla sulkenut toosan ja lähtenyt tekemään jotain mielekkäämpää..
.

    toistan vielä, että hyvin tiedän ärsyttäväni absolut mozartillani ja kritiikkisi osuu aivan kohdalleen.    minun ainoat puolustajani ovat lehmät. soitettiin niille mitä klassista tai nykyistä tahansa niin sen kun vaan. mutta Mozart sai ne lypsämään paremmin!
   
Pelkkä Haydnin Luomisesta lukeminen ei paljon kostuta, sitä pitää kuunnella libretton kanssa.   niin että heitetään CD päälle, voluumi korkealle ja sitten aurinkohymni.
    sieltä tulvii riemullista ja vapauttavaa valoa talviyön pimeyteen
 
  Jumala on tehnyt kaiken niin hyvin, että se on hyvää Hänen omasta mielestäänkin - jumalallisen
hyvää!
 

   
    oratorion toinen osa kertoo elollisen luonnon luomisesta mereen, maalle ja ilmaan ja kaiken huippuna luomakunnan kruunun, ihmisen luomisesta.
    Adamin ja Eevan luomisesta kerrotaan II osan lopulla. Sävellys voi olla viimeinen, jonka Haydn kuuli eläessään.

   Napoleonin armeijan upseeri halusi kunnioittaa mestaria ja lauloi hänelle "Mit Würd' und Hoheit
angetan" muutamaa päivää ennen tämän kuolemaa vuonna 1809.
    Näin upeasti laulettiin, ranskalainen upseeri hienossa takissaan ja poleteissaan, miekka vyöllä, suorassa asennossa. Haydnin nerouden tajuten.
    Herra piti näin huolta vanhasta ja sairaasta palvelijastaan, joka polvillaan oli aloittanut jokaisen aamun tätä suurteosta säveltäessään.

   Tykkien jyskyessä Wienissä ja sodan kauhujen keskellä vihollisen kunnianosoitus mestarille on ollut melkoinen tapaaminen. Musiikin kansalliset rajat ylittävää voimaa!
    Haydnin rukoukset kuultiin ja yht'äkkiä oli suuri joukko taivaallista sotaväkeä laulamassa maalaiskylän pojan, Franz Josef Haydnin kanssa Gloria Gloria Gloria in excelsis
    Jumalan ja Kristuksen luona tuo ylistyslaulu ei koskaan lakkaa
 
  kunpa pääsisimme sinne mekin Jumalan pyhien kanssa soittamaan ja laulamaan!

No comments:

Post a Comment