Saturday, September 17, 2011

Taustatietoja

Kirjoitin Haydnin oratoriosta Nettiruukun keskustelufoorumiin vuonna 2009. Teksti on hajanaista henkilökohtaista mietiskelyä ja tarkoitettu luettavaksi oratorion kuuntelun aikana. 

Minulla on Nikolaus Harnoncourtin johtama versio, jota lämpimästi suosittelen. Oratorio kestää noin 1 h 45 min. Olen ottanut tietoja tähän tekstiin erinomaisesta Wikipedian artikkelista http://en.wikipedia.org/wiki/The_Creation sekä erinäisistä muista lähteistä.
 


Oratorio Luominen kertoo luomisen aamusta 1 Mooseksen kirjan alkuun pohjautuvassa libretossa. Muusikon uransa huipulla ollut silloin jo maailmankuulu Josef Haydn (1732-1809) sävelsi

oratorion Luominen polvillaan. Joka ainoa aamu hän polvillaan rukoili Jumalalta siunausta tälle sävellykselle.

    Luominen on Haydnin elämässä samassa asemassa kuin h-molli messu J.S. Bachin: oratorio on määrätietoinen suurtyö, jossa Haydn käytti kaikki musiikin lahjansa ja taitonsa Jumalan
kunniaksi. Luomista ei ole kirjoitettu ihmisiä miellyttämään, vaan Haydn pisti yksinkertiasesti
parastaan Jumalalle.Siitä tuli hänen ylivoimaisesti suosituin ja kuuluisin sävellyksensä varmaan juuri siitä syystä.

    Haydn kyllä kirjoitti valtavan yleisömenestyksen innoittamana myöhemmin vielä toisen oratorion, "Vuodenajat", mutta sitä harvoin kuulee esitettävän. se kalpenee täysin tämän rinnalla.
 
    Haydn kirjoitti yleensä nopeasti, mutta oratorio Luomiseen hän käytti poikkeuksellisen kauan, kaksi vuotta 1796-98. "Haluan säveltää jotain, joka kestää" hän sanoi. Ja niin hän myös teki. Oratorio kuuluu klassisen musiikin arvostetuimpiin teoksiin.
   
 

Franz Josef Haydn (1732-1809)

    Ensin jotain Haydnista itsestään, joka auttaa sijoittamaan oratorion mielessämme paremmin
kohdalleen hänen vaiheissaan.

    Josef Haydn oli pienikokoinen mies.  Sanotaan, että se johtui hänen kovasta lapsuudestaan. Itävallan itäosissa Unkarin rajan tuntumassa olevassa Ruhraun kylässä syntynyt Haydn
oli lapsena usein nälkäinen. Vanhemmat lähettivät hänet alle kuusivuotiaana sukulaisiin Franckin perheeseen läheiseen Heinburgiin, mutta sielläkin puute jatkui ja vaatteet olivat surkeat ja likaiset.

   Franckien luona hän oppi itse soittamaan cembaloa ja viulua ja osallistui kirkkokuoroon. Hän lauloi joskus kaduillakin saaden siitä muutaman kolikon.
   
Myöhemmin Haydn sairastui isorokkoon, jotka jättivät hänen kasvoihinsa monia rokonarpia.
    Useimmat hienot maalaukset joita näet ehkä Haydnista ovat siis enemmän tai vähemmän taiteilijan mielikuvituksen tuotetta, kaveri ei itse ollut mikään kovin kaunis katseltava.Hän suorastaan yllättyi Lontoon vierailullaan hienostonaisten kiinnostuksesta itseään kohtaan, mutta silloin hän oli toki jo musiikin kuuluisuus.
 
Haydnin elämä muuttui muusikon maineen kasvaessa. Hänen elämänsä muuttui kokonaan, kun hänet kutsuttiin vuonna 1761 Esterházy suvun palveluun, jossa hänet määrättiin kapellimestariksi 1766.
    Esterházyt olivat vanha keskiaikainen suku, joka oli Unkarin tärkeimpiä. Prinssi Nikolaus Esterházy (1714-1790) antoi Haydnille taloudellisen turvan ja oman orkesterin käyttöön joka päivä.
    Nikolai I rakentama Esterházyn palatsi on "Unkarin Versailles" ja nykyään kuuluisa turistikohde.
    korjaus: Esterházyn palatsi on toinen rakennus, Haydnin tukikohta oli Fertod, Esterházyn
linna.
    Hänet muistetaan nykyään nimenomaan musiikin ystävänä ja Josef Haydnin tukijana ja suojelijana - mies oli rikkaampi kuin Itävallan keisari.
    Haydn oli kolmekymmentä vuotta Esterházyn palveluksessa ja tuotti tuona aikana valtavan määrän musiikkia, joka mullisti eurooppalaisen musiikin.
    Haydn on sonaattimuodon huomattavin kehittäjä ja häntä kutsutaan "sinfonian isäksi".

Haydn sävelsi kaikkiaan 104 sinfoniaa.

    Haydn rakastui Theresa Kelleriin, mutta suhde ei kehittynyt toivotulla tavalla. Hän meni 1760 naimisiin kaunottaren sisaren, Maria Anna Aloysia Apollonian kanssa (1729-1Ä0). Avioliitto ei ollut kovin onnellinen eikä parsikunta saanut koskaan lapsia.
    Kerrotaan, että Haydn on saanut ainakin yhden lapsen pitkäaikaisen rakastajattarensa, LuigiaPolzellin kanssa. Tämä toimi Esterházyssa laulajattarena.
    Hänen toinen suuri rakkautensa oli Nikolai I:n hovilääkärin vaimo, Maria Anna von Genzinger (1750-93), jonka kanssa suhde oli kuitenkin "platoninen".
 
    Nikolai I kuoli 1790 ja hänen seuraajansa ei ollut musiikista kiinnostunut. Esterházyn
orkesteri erotettiin ja Haydn pantiin sieltä eläkkeelle.

Haydn saattoi nyt taloudellisesti turvattuna, kuuluisana ja rikkaana keskittyä säveltämään tahtomiaan töitä. Hän ei ollut enään riippuvainen työnantajiensa tilauksista eikä kustantajien aikatauluista.

    Kautta Euroopan kuuluisa Haydn asettui 1795 Wieniin, jonne hän rakensi itselleen komean talon. Hän asui siellä kuolemaansa asti.
    Wienissä Haydn sävelsi kuusi messua Esterházyn suvulle, ja useita merkittäviä teoksiaan. Niiden joukossa oratorion Luominen.
    Haydn kuoli pitkän sairauden jälkeen Napoleonin joukkojen pommittaessa Wieniä ja
räjähteiden jyrähdellessä lähellä hänen kotiaan toukokuussa 1Ä9.
Napoleon Bonaparte määräsi kyllä heti Wienin valloitettuaan asettaa kunniavartio suojelemaan Haydnin taloa.
 
    Haydn sävelsi valtavasti ja vaikutti syvästi sekä Mozartin, että Beethovenin musiikkiin. Kerran hän yritti itse opiskella musiikkia Beethovenin johdolla, mutta tämän tempperamentti ei oikein kannustanut...
    En aio tässä palstassa puuttua sem enempää Haydnin musiikin historiallisesti ja teoreettisestikin tärkeään ja poikkeuksellisen laajaan tuotantoon.
    Mainitsen vain "Gott erhalte Franz den Kaiser", jonka Haydn sävelsi 1797 isänmaan hyväksi. Sävellys on sekä Saksan että Itävallan kansallislaulujen pohjana.
 
    Haydn vieraili Lontoossa kaksi kertaa prinssi Nikolauksen kuoleman jälkeen,
1791-1792 ja 1794-1795. Molemmat tähtivierailut olivat erittäin onnistuneita ja yleisö otti hänet
riemullisesti vastaan.
    Haydn kuunteli ensimmäisen vierailunsa aikana Händelin oratorioiden esityksiä. Ne tekivät häneen syvän ja lähtemättömän vaikutuksen.
    Händelin sävellykset innoittivat Haydnin kirjoittamaan musiikkia myös tässä vanhassa
muodossa. Oratorio on kuin ooppera, mutta lauletaan ilman teatteria, lavasteita ja pukuja. Oratorio on kokonaan musiikin varassa.
    Huumorintajuinen, jopa kekseliäitä yllätyksiä yleisölleen laatinut säveltäjä käytti oratorioissaan paljon laajempaa ja ilmaisurikkaampaa palettia kuin korkean barokin G.F. Händel ja ne tekevät kepeämmän, helpommin kuunneltavan vaikutelman.
    Oratorioita ei juuri Haydnin ja Mendelssonin jälkeen ole kirjoitettu. Romanttisen ajan Eurooppa rakastui paljon dramaattisempiin ja visuaalisesti vaikuttaviin oopperoihin Giuseppe Verdin ja muiden lumoamina.
   
Josef Haydn oli henkilökohtaisesti hurskas ihminen ja merkitsi sävellystensä alkuun
    "In nomine Domini" (Herran nimeen)    ja loppuun Bachin tavoin    "Soli Deo Gloria" (yksin Jumalalle kunnia)    tai toisinaan    "Laus Deo" (Ylistäkää Jumalaa)
 
    Josef Haydn elämä sijoittuu Euroopan sivilisation siirtymäkauteen barokista rokokoon kautta
romanttiseen.    Barokkiaika oli päättymässä, Haydn oli 18 vuotias kun J.S. Bach kuoli 1750. Yleisön maku muuttui ja 50 vuoteen ei hänen musiikkiaan juuri esitetty, ennenkuin Felix Mendelsson löysi sen uudelleen.
    Ludwig van Beethovenin Sinfonia 3, Eroica valmistui Haydnin vanhuuden päivinä, aloittan
romantiikan kauden.
    Haydn ei ainoastaan elänyt tätä siirtymäkautta, vaan hän vaikutti merkittävällä tavalla länsimaisen musiikin kehitykseen erityisesti sonaatin, sinfonian ja jousikvartetin nerokkaalla ja
innovatiivisella käsittelyllä.

....
    Eiköhän tuossa ole jotain aineksia Haydnin ja oratorio Luomisen sijoittamiseen musiikin ja kulttuurin historiaan.    Lisätkää vapaasti mitä tulee mieleen!
    Siirryn tästä taustan selvittelystä itse oratorion käsittelyyn.
 
    ORATORIO LUOMINEN (1798)
 Josef Haydn
    Oratorion teksti eli libretto perustuu Genesikseen, Psalmeihin ja Miltonin Kadotettu
Paratiisi teokseen.    Haydn sai toisen Lontoon matkansa lopulla 1795 mukaansa kotimatkalle libretton englanninkielisen version "The Creation".
   
Alkuperäisen tekstin on kirjoittanut mahdollisesti Thomas Linley Sr. (1733-1795) tai joku tuntematon.
   
Tekstiä oli aiemmin tarjottu G.F. Händelille, joka ei tehtävää ottanut kuitenkaan vastaan.
   
Wieniin palattuaan J. Haydn antoi libretton paroni Gottfried van Swietenille (1733-1803). Tämä musiikkia rakastanut Hapsburgeihin kuulunut aristokraatti oli Haydnin, Mozartin ja Beethovenin ystävä ja tukija.
   
Paroni van Swieten laati librettosta saksankielisen version "Die Schöpfung".
    Haydnin Luominen on siten ensimmäinen musiikin suureteos, joka julkaistiin kahdella eri kielellä, englanniksi ja saksaksi.
 
 Oratorio Luominen
  
 KOKOONPANO
    Solistit:
    sopraano
Gabriel - Eeva
    tenori Uriel
    basso
Rafael - Aatami
    Kuoro
    3 huilua

    2 oboeta
    2 klarinettia
    2
fagottia
    jouset
    kontrabasso
    2
torvea
    2 trumpettia
    3 pasuunaa
  
 patarummut
    cembalo (resitatiivit)
 

    Ensimmäinen esitys
   Tehtyään kaksi vuotta hurjaa sävellystyötä, joka aamu polvillaan päivän Jumalan edessä aloittaen
ja työlle siunausta pyytäen, Haydn sai oratorion valmiiksi 1798.    Schwarzenbergen palatsin suureen saliin oli kutsuvieraina saapunut    Euroopan kerma, tavallinen kansa tungeksi kaduilla oettaen päästä kuuloetäisyydelle.
    Orkesterissa oli tuona iltana huikeat 120 soittajaa ja kuorossa 60 laulajaa. Haydn halusi Luomisen äänten myös kuuluvan.
 
    Ja ne kuuluivat!
 
  John Bawden kuvaa ensi-iltaa 30.4.1798, josta vapain sanoin lyhensin seuraavan kuvauksen:
    Arkkienkeli Rafael laulaa kuin varpaillaan hiljaa lähes kuiskaavan kuoron ja ohuesti soitinnetun orkesterin säestyksellä "the earth was without form, and void" (maa oli autio ja tyhjä)...
    musiikki jatkuu vaimeana, hieman tyhjänä, valmistellen yleisöä yllätykseen.
  
 Rafael: Jumala sanoi "Tulkoon valkeus!!"
   
Yhtäkkiä massiivinen forte fortissimo C duurissa kaikella äänellä, mitä jättimäinen orkesteri ja
kuoro vain saivat aikaan.
    Teho oli suorastaan tyrmäävä.
    Haydnin ystävä kertoi "... oli kuin säveltäjämestarin silmistä olisi tullut
valon säteitä. Wieniläisyleisö oli niin poissa tolaltaan, ettei orkesteri voinut jatkaa moneen minuuttiin..."
    Yhä vielä, parisataa vuotta ensi-illan jälkeen, hyvin toteutettu "tulkoon valkeus" on kuulijalle häkellyttävä, täysin unohtumaton kokemus.

    ..........
    John Bawden Musical Director (1994 - 2006) Fareham Philharmonic Choir
 
   
Pitkä intensiivinen, henkisesti ja hengellisesti vaativa työ oli ohi ja oratorio Luomisen ensiesitys valtava menestys Wienissä.
    Josef Haydn jotenkin romahti kaiken jännityksen jälkeen, sairastui ja joutui lepäämään pitkään ennen kuin voimat palautuivat. Hän oli todella laittanut kaikkensa tähän sävellykseen.
    Wienin Burgtheater esitys seuraavana vuonna, 19. maaliskuuta 1799, oli myyty loppuun
jo kauan ennen esityspäivää.   
  Luominen esitettiin Wienissä kaikkiaan 40 kertaa Haydnin elinaikana. Oratorio esitettiin mestarin vielä eläessä Itävallan, Saksan ja Englannin ohella Sveitsissä, Italiassa, Espanjassa, Ruotsissa, Venäjällä ja vasta itsenäistyneissä Yhdysvalloissa.
   
Maailmanmenestys!

Lontoo The Covent
Garden Theater
     
Oratorio Luominen on todennäköisesti viimeinen esitys, jonka Josef Haydn itse kuuli.
    Vanha ja kovin jo sairaalloinen Papa Haydn tuotiin riemuitsevassa juhlakulkueessa kantotuolilla konserttiin maaliskuun 27, 1809.
    Huomaa tarkoin, että kansanjoukkojen hurratessa mestarille, Haydn nöyrästi osoitti kohti taivasta, ikäänkuin sanoen, mistä tämä musiikki hänelle on annettu.
    Josef Haydn kuoli noin vuosi tämän esityksen jälkeen Napoleonin joukkojen saartaessa
Itävallan pääkaupunkia.

   
Haydnilla oli ehkä lapsuudesta ja nuoruudesta katusoittajana, kengänkiillottajana vahva huumorintaju.
 
  Surprise Symphony on hänen suosituin sinfoniansa, ja siinä hän tekee saman tempun... oikein hiljaa, sitten yhtäkkiä kauhea metakka, loppu sitten taas hiljaa.

   mutta kyllä tämä Luomisen kohtaus on eri maata, kun on jättiorkesteri ja täysi kuoro mukana
ja sellainen johdanto ettei toista ole...
   
kivasti sanoi aikalainen, että oli tuossa kohtaa maestron silmissä kirkas valon tuike! ehkä Haydnia
vähän naurattikin, kun hienojen rouvien hatut putoilivat...
 

    Non moriar sed vivam
    Et narrabo opera Domini
    En minä kuole, vaan elän
    ja julistan Herran töitä.

    Oratorio Luominen on yksi, mutta ei suinkaan ainoa Haydnin mestariteos, jossa tämä sana käy toteen. Tämä säveltäjä kirjoitti musiikkinsa Jumalan kunniaksi.




  Haydnin pää
    kun Napoleonin ranskalaiset myllersivät Wienissä, jotain kummaa tapahtui Hundsthrumin kirkkomaalla.
    Vankilan johtaja, Johann Peter, harrasti frenologiaa eli kallon tutkimusta. Hän ei voinut
vastustaa tällaisen neron vetovoimaa.
    Kahden lahjotun viranomaisen ja neljän työmiehen avulla Haydnin hauta avattiin sekavissa oloissa yön hiljaisuudesa - vain kaksi päivää hautajaisten jälkeen. Josefin pää irrotettiin ruumiista ja hauta peiteltiin uudelleen.

   Peter poisti huolellisesti päästä kaiken muun ja tutki sitten paljasta pääkalloa. Hän tuli
"tieteelliseen" tulokseen, että musiikin kuhmut olivat kovin kehittyneet...
    Hän piti kalloa silkkihuiviin käärityssä laatikossa sodan loppuun. Sen jälkeen hän lahjoitti sen prinssi Esterhazyn sihteerille, Josef Rosenbaumille. Tämän rouva teetti hienon lasi-eben puu laatikon, jossa Haydnin kallo oli mukana Rosenbaumien musiikki-illoissa.
    Vuonna 1954 Haydnin hauta avattiin viimeisen kerran ja monia
vaiheita kokenut pääkallo asetettiin sinne muiden luiden seuraan.
    Haydn sai päänsä takaisin 145 vuotta hautajaisten jälkeen.
 



   

No comments:

Post a Comment