Minulla on Nikolaus Harnoncourtin johtama versio, jota lämpimästi suosittelen. Oratorio kestää noin 1 h 45 min. Olen ottanut tietoja tähän tekstiin erinomaisesta Wikipedian artikkelista http://en.wikipedia.org/wiki/The_Creation sekä erinäisistä muista lähteistä.
Oratorio Luominen kertoo luomisen aamusta 1 Mooseksen kirjan alkuun
pohjautuvassa libretossa. Muusikon uransa
huipulla ollut silloin jo maailmankuulu Josef Haydn (1732-1809) sävelsi
oratorion Luominen polvillaan. Joka ainoa aamu hän polvillaan
rukoili Jumalalta siunausta tälle sävellykselle.
Luominen on Haydnin
elämässä samassa asemassa kuin h-molli messu J.S. Bachin: oratorio on määrätietoinen
suurtyö, jossa Haydn käytti kaikki musiikin lahjansa ja taitonsa Jumalan
kunniaksi. Luomista ei ole kirjoitettu ihmisiä miellyttämään,
vaan Haydn pisti yksinkertiasesti
parastaan Jumalalle.Siitä tuli hänen ylivoimaisesti suosituin
ja kuuluisin sävellyksensä varmaan juuri siitä syystä.
Haydn kyllä kirjoitti
valtavan yleisömenestyksen innoittamana myöhemmin vielä toisen oratorion, "Vuodenajat",
mutta sitä harvoin kuulee esitettävän. se kalpenee täysin tämän rinnalla.
Haydn kirjoitti
yleensä nopeasti, mutta oratorio Luomiseen hän käytti poikkeuksellisen kauan, kaksi
vuotta 1796-98. "Haluan säveltää jotain, joka kestää" hän sanoi. Ja niin
hän myös teki. Oratorio kuuluu klassisen musiikin arvostetuimpiin teoksiin.
Franz Josef Haydn (1732-1809)
Ensin jotain Haydnista itsestään, joka auttaa sijoittamaan oratorion mielessämme paremmin
kohdalleen hänen vaiheissaan.
Josef Haydn oli
pienikokoinen mies. Sanotaan, että se johtui
hänen kovasta lapsuudestaan. Itävallan itäosissa Unkarin rajan tuntumassa olevassa
Ruhraun kylässä syntynyt Haydn
oli lapsena usein nälkäinen. Vanhemmat lähettivät hänet alle
kuusivuotiaana sukulaisiin Franckin perheeseen läheiseen Heinburgiin, mutta sielläkin
puute jatkui ja vaatteet olivat surkeat ja likaiset.
Franckien luona hän
oppi itse soittamaan cembaloa ja viulua ja osallistui kirkkokuoroon. Hän lauloi
joskus kaduillakin saaden siitä muutaman kolikon.
Myöhemmin Haydn sairastui isorokkoon, jotka jättivät hänen
kasvoihinsa monia rokonarpia.
Useimmat hienot
maalaukset joita näet ehkä Haydnista ovat siis enemmän tai vähemmän taiteilijan
mielikuvituksen tuotetta, kaveri ei itse ollut mikään kovin kaunis katseltava.Hän
suorastaan yllättyi Lontoon vierailullaan hienostonaisten kiinnostuksesta itseään
kohtaan, mutta silloin hän oli toki jo musiikin kuuluisuus.
Haydnin elämä muuttui muusikon maineen kasvaessa. Hänen elämänsä
muuttui kokonaan, kun hänet kutsuttiin vuonna 1761 Esterházy suvun palveluun, jossa
hänet määrättiin kapellimestariksi 1766.
Esterházyt olivat
vanha keskiaikainen suku, joka oli Unkarin tärkeimpiä. Prinssi Nikolaus
Esterházy (1714-1790) antoi Haydnille taloudellisen turvan ja oman orkesterin käyttöön
joka päivä.
Nikolai I rakentama Esterházyn palatsi on "Unkarin Versailles" ja nykyään
kuuluisa turistikohde.
korjaus: Esterházyn
palatsi on toinen rakennus, Haydnin tukikohta oli Fertod, Esterházyn
linna.
Hänet muistetaan
nykyään nimenomaan musiikin ystävänä ja Josef Haydnin tukijana ja suojelijana -
mies oli rikkaampi kuin Itävallan keisari.
Haydn oli kolmekymmentä
vuotta Esterházyn palveluksessa ja tuotti tuona aikana valtavan määrän musiikkia,
joka mullisti eurooppalaisen musiikin.
Haydn on sonaattimuodon
huomattavin kehittäjä ja häntä kutsutaan "sinfonian isäksi".
Haydn sävelsi kaikkiaan 104 sinfoniaa.
Haydn rakastui Theresa
Kelleriin, mutta suhde ei kehittynyt toivotulla tavalla. Hän meni 1760 naimisiin
kaunottaren sisaren, Maria Anna Aloysia Apollonian kanssa (1729-1Ä0). Avioliitto
ei ollut kovin onnellinen eikä parsikunta saanut koskaan lapsia.
Kerrotaan, että
Haydn on saanut ainakin yhden lapsen pitkäaikaisen rakastajattarensa, LuigiaPolzellin
kanssa. Tämä toimi Esterházyssa laulajattarena.
Hänen toinen suuri
rakkautensa oli Nikolai I:n hovilääkärin vaimo, Maria Anna von Genzinger (1750-93),
jonka kanssa suhde oli kuitenkin "platoninen".
Nikolai I kuoli
1790 ja hänen seuraajansa ei ollut musiikista kiinnostunut. Esterházyn
orkesteri erotettiin ja Haydn pantiin sieltä eläkkeelle.
Haydn saattoi nyt taloudellisesti turvattuna, kuuluisana ja
rikkaana keskittyä säveltämään tahtomiaan töitä. Hän ei ollut enään riippuvainen
työnantajiensa tilauksista eikä kustantajien aikatauluista.
Kautta Euroopan
kuuluisa Haydn asettui 1795 Wieniin, jonne hän rakensi itselleen komean talon. Hän
asui siellä kuolemaansa asti.
Wienissä Haydn sävelsi kuusi messua
Esterházyn suvulle, ja useita merkittäviä teoksiaan. Niiden joukossa oratorion Luominen.
Haydn kuoli pitkän
sairauden jälkeen Napoleonin joukkojen pommittaessa Wieniä ja
räjähteiden jyrähdellessä lähellä hänen kotiaan toukokuussa
1Ä9.
Napoleon Bonaparte määräsi kyllä heti Wienin valloitettuaan
asettaa kunniavartio suojelemaan Haydnin taloa.
Haydn sävelsi valtavasti
ja vaikutti syvästi sekä Mozartin, että Beethovenin musiikkiin. Kerran hän yritti
itse opiskella musiikkia Beethovenin johdolla, mutta tämän tempperamentti ei oikein
kannustanut...
En aio tässä palstassa
puuttua sem enempää Haydnin musiikin historiallisesti ja teoreettisestikin tärkeään
ja poikkeuksellisen laajaan tuotantoon.
Mainitsen vain "Gott
erhalte Franz den Kaiser", jonka Haydn sävelsi 1797 isänmaan hyväksi. Sävellys
on sekä Saksan että Itävallan kansallislaulujen pohjana.
Haydn vieraili Lontoossa
kaksi kertaa prinssi Nikolauksen kuoleman jälkeen,
1791-1792 ja 1794-1795. Molemmat tähtivierailut olivat erittäin
onnistuneita ja yleisö otti hänet
riemullisesti vastaan.
Haydn kuunteli ensimmäisen
vierailunsa aikana Händelin oratorioiden esityksiä. Ne tekivät häneen syvän ja lähtemättömän
vaikutuksen.
Händelin sävellykset
innoittivat Haydnin kirjoittamaan musiikkia myös tässä vanhassa
muodossa. Oratorio on kuin ooppera, mutta lauletaan ilman
teatteria, lavasteita ja pukuja. Oratorio on kokonaan musiikin varassa.
Huumorintajuinen,
jopa kekseliäitä yllätyksiä yleisölleen laatinut säveltäjä käytti oratorioissaan
paljon laajempaa ja ilmaisurikkaampaa palettia kuin korkean barokin G.F. Händel
ja ne tekevät kepeämmän, helpommin kuunneltavan vaikutelman.
Oratorioita ei juuri
Haydnin ja Mendelssonin jälkeen ole kirjoitettu. Romanttisen ajan Eurooppa rakastui
paljon dramaattisempiin ja visuaalisesti vaikuttaviin oopperoihin Giuseppe Verdin
ja muiden lumoamina.
Josef Haydn oli henkilökohtaisesti hurskas ihminen ja merkitsi
sävellystensä alkuun
"In nomine
Domini" (Herran nimeen) ja loppuun
Bachin tavoin "Soli Deo Gloria"
(yksin Jumalalle kunnia) tai toisinaan "Laus Deo" (Ylistäkää Jumalaa)
Josef Haydn elämä
sijoittuu Euroopan sivilisation siirtymäkauteen barokista rokokoon kautta
romanttiseen. Barokkiaika
oli päättymässä, Haydn oli 18 vuotias kun J.S. Bach kuoli 1750. Yleisön maku muuttui
ja 50 vuoteen ei hänen musiikkiaan juuri esitetty, ennenkuin Felix Mendelsson löysi
sen uudelleen.
Ludwig van Beethovenin
Sinfonia 3, Eroica valmistui Haydnin vanhuuden päivinä, aloittan
romantiikan kauden.
Haydn ei ainoastaan
elänyt tätä siirtymäkautta, vaan hän vaikutti merkittävällä tavalla länsimaisen
musiikin kehitykseen erityisesti sonaatin, sinfonian ja jousikvartetin nerokkaalla
ja
innovatiivisella käsittelyllä.
....
Eiköhän tuossa ole
jotain aineksia Haydnin ja oratorio Luomisen sijoittamiseen musiikin ja kulttuurin
historiaan. Lisätkää vapaasti mitä tulee
mieleen!
Siirryn tästä taustan
selvittelystä itse oratorion käsittelyyn.
ORATORIO LUOMINEN
(1798)
Josef Haydn
Oratorion teksti
eli libretto perustuu Genesikseen, Psalmeihin ja Miltonin Kadotettu
Paratiisi teokseen.
Haydn sai toisen Lontoon matkansa lopulla 1795 mukaansa kotimatkalle libretton
englanninkielisen version "The Creation".
Alkuperäisen tekstin on kirjoittanut mahdollisesti Thomas
Linley Sr. (1733-1795) tai joku tuntematon.
Tekstiä oli aiemmin tarjottu G.F. Händelille, joka ei tehtävää
ottanut kuitenkaan vastaan.
Wieniin palattuaan J. Haydn antoi libretton paroni Gottfried
van Swietenille (1733-1803). Tämä musiikkia rakastanut Hapsburgeihin kuulunut aristokraatti
oli Haydnin, Mozartin ja Beethovenin ystävä ja tukija.
Paroni van Swieten laati librettosta saksankielisen version
"Die Schöpfung".
Haydnin Luominen
on siten ensimmäinen musiikin suureteos, joka julkaistiin kahdella eri kielellä,
englanniksi ja saksaksi.
Oratorio Luominen
KOKOONPANO
Solistit:
sopraano
Gabriel - Eeva
tenori Uriel
basso
Rafael - Aatami
Kuoro
3 huilua
2 oboeta
2 klarinettia
2
fagottia
jouset
kontrabasso
2
torvea
2 trumpettia
3 pasuunaa
patarummut
cembalo (resitatiivit)
Ensimmäinen esitys
Tehtyään kaksi vuotta
hurjaa sävellystyötä, joka aamu polvillaan päivän Jumalan edessä aloittaen
ja työlle siunausta pyytäen, Haydn sai oratorion valmiiksi
1798. Schwarzenbergen palatsin suureen
saliin oli kutsuvieraina saapunut Euroopan
kerma, tavallinen kansa tungeksi kaduilla oettaen päästä kuuloetäisyydelle.
Orkesterissa oli
tuona iltana huikeat 120 soittajaa ja kuorossa 60 laulajaa. Haydn halusi Luomisen
äänten myös kuuluvan.
Ja ne kuuluivat!
John Bawden kuvaa
ensi-iltaa 30.4.1798, josta vapain sanoin lyhensin seuraavan kuvauksen:
Arkkienkeli Rafael
laulaa kuin varpaillaan hiljaa lähes kuiskaavan kuoron ja ohuesti soitinnetun orkesterin
säestyksellä "the earth was without form, and void" (maa oli autio ja
tyhjä)...
musiikki jatkuu
vaimeana, hieman tyhjänä, valmistellen yleisöä yllätykseen.
Rafael: Jumala sanoi
"Tulkoon valkeus!!"
Yhtäkkiä massiivinen forte fortissimo C duurissa kaikella
äänellä, mitä jättimäinen orkesteri ja
kuoro vain saivat aikaan.
Teho oli suorastaan
tyrmäävä.
Haydnin ystävä kertoi
"... oli kuin säveltäjämestarin silmistä olisi tullut
valon säteitä. Wieniläisyleisö oli niin poissa tolaltaan,
ettei orkesteri voinut jatkaa moneen minuuttiin..."
Yhä vielä, parisataa
vuotta ensi-illan jälkeen, hyvin toteutettu "tulkoon valkeus" on kuulijalle
häkellyttävä, täysin unohtumaton kokemus.
..........
John Bawden Musical Director
(1994 - 2006) Fareham Philharmonic Choir
Pitkä intensiivinen, henkisesti ja hengellisesti vaativa työ
oli ohi ja oratorio Luomisen ensiesitys valtava menestys Wienissä.
Josef Haydn jotenkin
romahti kaiken jännityksen jälkeen, sairastui ja joutui lepäämään pitkään ennen
kuin voimat palautuivat. Hän oli todella laittanut kaikkensa tähän sävellykseen.
Wienin Burgtheater
esitys seuraavana vuonna, 19. maaliskuuta 1799, oli myyty loppuun
jo kauan ennen esityspäivää.
Luominen esitettiin
Wienissä kaikkiaan 40 kertaa Haydnin elinaikana. Oratorio esitettiin mestarin vielä
eläessä Itävallan, Saksan ja Englannin ohella Sveitsissä, Italiassa, Espanjassa,
Ruotsissa, Venäjällä ja vasta itsenäistyneissä Yhdysvalloissa.
Maailmanmenestys!
Lontoo
The Covent
Garden
Theater
Oratorio Luominen on todennäköisesti viimeinen esitys, jonka
Josef Haydn itse kuuli.
Vanha ja kovin jo
sairaalloinen Papa Haydn tuotiin riemuitsevassa juhlakulkueessa kantotuolilla konserttiin
maaliskuun 27, 1809.
Huomaa tarkoin,
että kansanjoukkojen hurratessa mestarille, Haydn nöyrästi osoitti kohti taivasta,
ikäänkuin sanoen, mistä tämä musiikki hänelle on annettu.
Josef Haydn kuoli
noin vuosi tämän esityksen jälkeen Napoleonin joukkojen saartaessa
Itävallan pääkaupunkia.
Haydnilla oli ehkä lapsuudesta ja nuoruudesta katusoittajana,
kengänkiillottajana vahva huumorintaju.
Surprise Symphony
on hänen suosituin sinfoniansa, ja siinä hän tekee saman tempun... oikein hiljaa,
sitten yhtäkkiä kauhea metakka, loppu sitten taas hiljaa.
mutta kyllä tämä
Luomisen kohtaus on eri maata, kun on jättiorkesteri ja täysi kuoro mukana
ja sellainen johdanto ettei toista ole...
kivasti sanoi aikalainen, että oli tuossa kohtaa maestron
silmissä kirkas valon tuike! ehkä Haydnia
vähän naurattikin, kun hienojen rouvien hatut putoilivat...
Non moriar sed vivam
Et narrabo opera
Domini
En minä kuole, vaan elän
ja julistan Herran
töitä.
Oratorio Luominen on yksi, mutta ei suinkaan ainoa Haydnin mestariteos,
jossa tämä sana käy toteen. Tämä säveltäjä kirjoitti musiikkinsa Jumalan kunniaksi.
Haydnin pää
kun Napoleonin ranskalaiset
myllersivät Wienissä, jotain kummaa tapahtui Hundsthrumin kirkkomaalla.
Vankilan johtaja,
Johann Peter, harrasti frenologiaa eli kallon tutkimusta. Hän ei voinut
vastustaa tällaisen neron vetovoimaa.
Kahden lahjotun
viranomaisen ja neljän työmiehen avulla Haydnin hauta avattiin sekavissa oloissa
yön hiljaisuudesa - vain kaksi päivää hautajaisten jälkeen. Josefin pää irrotettiin
ruumiista ja hauta peiteltiin uudelleen.
Peter poisti huolellisesti
päästä kaiken muun ja tutki sitten paljasta pääkalloa. Hän tuli
"tieteelliseen" tulokseen, että musiikin kuhmut
olivat kovin kehittyneet...
Hän piti kalloa
silkkihuiviin käärityssä laatikossa sodan loppuun. Sen jälkeen hän lahjoitti sen
prinssi Esterhazyn sihteerille, Josef Rosenbaumille. Tämän rouva teetti hienon lasi-eben
puu laatikon, jossa Haydnin kallo oli mukana Rosenbaumien musiikki-illoissa.
Vuonna 1954 Haydnin
hauta avattiin viimeisen kerran ja monia
vaiheita kokenut pääkallo asetettiin sinne muiden luiden seuraan.
Haydn sai päänsä
takaisin 145 vuotta hautajaisten jälkeen.
No comments:
Post a Comment