Saturday, September 17, 2011

Onnelliset


    ONNELLISET
    Jo valkenee kaukanen ranta
    ja koillisest aurinko nousee
    ja auteret kiirehtii pois,
    kosk Pohjolan palkeet käyvät,
    kosk mennyt on yö,
    kosk kimmeltää kesänen aamu
    ja linnut ne laulelee.
    Mä kiireelle korkean vuoren
    nyt astelen raikkaassa tuules;
    mun toivoni aamusen koin,
    mun kultani kohtaan siellä,
    kosk mennyt on yö,
    kosk kimmeltää kesänen aamu
    ja linnut ne laulelee.
  
    Mut kauniimpi koittoa päivän
    ja lempeempi auringon laskuu
    hän hymyten luokseni käy,
    mä syliini kierron immen,
    kosk mennyt on yö,
    kosk kimmeltää kesänen aamu
    ja linnut ne laulelee.

    Mun sydämmein autuudest sykkyy
    ja taivaana otsani loistaa,
    kosk seison täs impeni kans,
    täs vuorella sammaleisel
    kosk mennyt on yö,
    kosk kimmeltää kesänen aamu
    ja linnut ne laulelee.

    Täss seison mä impeni kanssa,
    ja kiharamm tuulessa liehuu
    ja laaksoen hyminä soi
    kuin ijäisen lemmen ääni,
    kosk mennyt on yö,
    kosk kimmeltää kesänen aamu
    ja linnut ne laulelee.

Aleksis Kivi
 
    voit häihin ottaa Oskar Merikannon säveltämän ihanan dueton, jossa on samaa onnea kuin Haydnin Luomisessa
    Mutta jos saat Aadamin ja Eevan dueton kuorolla ja orkesterilla, taitaa olla kunikaalliset juhlat!

    Suurin ero on siinä, että Haydn ylistää Jumalaa, onnelliset nauttivat onnestaan.
    Kumpi on kestävämpi pohja avioliitolle!

No comments:

Post a Comment