Saturday, September 17, 2011

Neljäs päivä


    NELJÄS PÄIVÄ
   
Tämä on oratorion valtavimpia jaksoja ja kuvaa auringon, kuun ja tähtien luomista.
    Haydn oli tähtitieteestä kiinnostunut ja oli nähnyt omin silmin eräällä aikansa parhaalla kaukoputkella, miltä avaruus näyttää.
    Englannin matkallaan Haydn vieraili Lontoon länsipuolella olevassa Sloughin kaupungissa
tavatakseen William Herschelin. Hänellä oli siellä observatorio. Herschel tunnetaan tähtitieteen historiassa Uranuksen löytäjänä, joten laite on ollut erinomainen.
    Neljännen päivän sävellyksessä tämä taivaan avaruuden valtavuus tulee voimallisesti
Haydnin muusikissa esiin.
    Raamatun alkuluvussa todellakin ensin tulee valkeus, sitten luodaan maa ja meri ja kasvit ja vasta neljäntenä päivänä taivaan kanteen asetetaan aurinko ja kuu auttamaan ajanlaskussa sekä lukemattomat tähdet.
 

    No. 11. Und Gott sprach: Es sei'n Lichter an der Feste des Himmels

   Tenorin resitatiivi, Gen 1: 14-16
   
URIEL
 Und Gott sprach: Es sei'n Lichter an
der Feste des Himmels, um den Tag von der Nacht zu
scheiden und Licht auf der Erde zu geben, und es
seien diese für Zeichen und für Zeiten und für
Tage und für Jahre. Er machte die Sterne gleichfalls.
    Harnoncourtin CDssa ainakin Uriel korostaa hauskasti almanakan järjestystä, antaen Raamatun
tekstille juuri sen oman painotuksen auringon ja kuun merkityksestä ajanlaskullemme.
 

    AURINGON NOUSU KUUTAMO TÄHDET
    Majesteettisesti aurinko nousee horisontista taivaalle, orkesterin pistäessä parastaan. Kymmenellä D duurissa liikkuvalla sävelellä Haydn luo selkäytimiin käyvää musiikkia.
    Kuutamo on tunnelmallinen yösoitto G duurissa, Urielin laulaessa kuutamosta yön
hiljaisuudessa.
    Lukemattomat tähdet säteilevät yön tummuudessa kullan tavoin
    Uriel johdattaa kuulijoita resitatiivin lopussa oratorio Luomisen kuuluisimpaan ja suosituimpaan jaksoon


    URIEL
    In vollem glanze steiget jetzt
    Die Sonne strahlend auf,
    Ein wonnevoller Bräutigam,

    Ein Riese stolz und froh,
    Zu rennen seine Bahn.
    Mit leisem Gang und sanftem Schimmer
    Schleicht der Mond die stille Nacht hindurch.
    Den ausgedehnten Himmelsraum
   
    Ziert ohne Zahl der hellen Sterne Gold.
    Und die Söhne Gottes
    Verkündigten den vierten Tag
    Mit himmlischem Gesang, Seine
    Macht ausrufend also:

libretto mainitsee Jumalan pojat die Söhne Gottes
 




    TAIVAAT KERTOVAT JUMALAN KUNNIAA
    No. 13. Die Himmel erzählen die Ehre Gottes
    Oratorio Luomisen upeimpia kohtia.

Sinfoniaorkesterin säestämä kuoro kertoo riemukkaassa C duurissa, miten taivaat ja maa julistavat Jumalan kunniaa.
    Kuoron taidokas fuuga juhlistaa soitinten äänten vyöryä.
    Kolmen enkelin trio ylistyksen pauhun keskellä rauhoittaa kauniilla sävelkudoksella.
    Haydnin sävellys uhkaa pursua yli äyräidensä hänen ylistäessään Jumalaa, taivaan ja maan Luojaa.    

 Henkeäsalpaava vaikutelma syntyy siitä, että kadenssi ei päätäkään kappaletta, niinkuin korva odottaisi, vaan musiikki jatkuu uutena kadenssina, ja sitten vielä uuteena.


    CHOR
    Die Himmel erzählen die Ehre Gottes,
    Und seiner Hände Werk    Zeigt
   an das Firmament.


    GABRIEL, URIEL, RAPHAEL
   Dem kommenden Tage sagt es der Tag,
    Die Nacht, die verschwand, der folgenden Nacht:
   
    CHOR
    Die Himmel erzählen die Ehre Gottes,
    Und seiner Hände Werk
    Zeigt an das Firmament.

    GABRIEL, URIEL, RAPHAEL
    In alle Welt ergeht das Wort,
    Jedem Ohre klingend,
    Keiner Zunge fremd:

    CHOR
   Die Himmel erzählen die Ehre Gottes,   
   Und seiner Hände Werk
    Zeigt an das Firmament.

No comments:

Post a Comment