NELJÄS PÄIVÄ
Tämä on oratorion valtavimpia jaksoja ja kuvaa auringon, kuun
ja tähtien luomista.
Haydn oli tähtitieteestä
kiinnostunut ja oli nähnyt omin silmin eräällä aikansa parhaalla kaukoputkella,
miltä avaruus näyttää.
Englannin matkallaan
Haydn vieraili Lontoon länsipuolella olevassa Sloughin kaupungissa
tavatakseen William Herschelin. Hänellä oli siellä observatorio.
Herschel tunnetaan tähtitieteen historiassa Uranuksen löytäjänä, joten laite on
ollut erinomainen.
Neljännen päivän
sävellyksessä tämä taivaan avaruuden valtavuus tulee voimallisesti
Haydnin muusikissa esiin.
Raamatun alkuluvussa
todellakin ensin tulee valkeus, sitten luodaan maa ja meri ja kasvit ja vasta neljäntenä
päivänä taivaan kanteen asetetaan aurinko ja kuu auttamaan ajanlaskussa sekä lukemattomat
tähdet.
No. 11. Und Gott sprach:
Es sei'n Lichter an der Feste des Himmels
Tenorin resitatiivi, Gen 1: 14-16
URIEL
Und Gott sprach: Es sei'n Lichter an
der Feste des Himmels, um den Tag von der Nacht zu
scheiden und Licht auf der Erde zu geben, und es
seien diese für Zeichen und für Zeiten und für
Tage
und für
Jahre. Er machte die Sterne gleichfalls.
Harnoncourtin CDssa
ainakin Uriel korostaa hauskasti almanakan järjestystä, antaen Raamatun
tekstille juuri sen oman painotuksen auringon ja kuun merkityksestä
ajanlaskullemme.
AURINGON NOUSU KUUTAMO
TÄHDET
Majesteettisesti
aurinko nousee horisontista taivaalle, orkesterin pistäessä parastaan. Kymmenellä
D duurissa liikkuvalla sävelellä Haydn luo selkäytimiin käyvää musiikkia.
Kuutamo on tunnelmallinen
yösoitto G duurissa, Urielin laulaessa kuutamosta yön
hiljaisuudessa.
Lukemattomat tähdet
säteilevät yön tummuudessa kullan tavoin
Uriel johdattaa
kuulijoita resitatiivin lopussa oratorio Luomisen kuuluisimpaan ja suosituimpaan
jaksoon
URIEL
In vollem glanze
steiget jetzt
Die Sonne strahlend auf,
Ein wonnevoller Bräutigam,
Ein Riese stolz und froh,
Zu rennen
seine Bahn.
Mit leisem Gang und sanftem Schimmer
Schleicht der Mond die stille Nacht hindurch.
Den ausgedehnten Himmelsraum
Ziert
ohne Zahl der hellen Sterne Gold.
Und die Söhne Gottes
Verkündigten den vierten Tag
Mit himmlischem Gesang, Seine
Macht
ausrufend also:
libretto mainitsee Jumalan pojat die Söhne Gottes
TAIVAAT KERTOVAT
JUMALAN KUNNIAA
No. 13. Die Himmel
erzählen die Ehre Gottes
Oratorio Luomisen
upeimpia kohtia.
Sinfoniaorkesterin säestämä kuoro kertoo riemukkaassa C duurissa,
miten taivaat ja maa julistavat Jumalan kunniaa.
Kuoron taidokas
fuuga juhlistaa soitinten äänten vyöryä.
Kolmen enkelin trio
ylistyksen pauhun keskellä rauhoittaa kauniilla sävelkudoksella.
Haydnin sävellys
uhkaa pursua yli äyräidensä hänen ylistäessään Jumalaa, taivaan ja maan Luojaa.
Henkeäsalpaava vaikutelma syntyy siitä, että kadenssi ei päätäkään kappaletta, niinkuin korva odottaisi, vaan musiikki jatkuu uutena kadenssina, ja sitten vielä uuteena.
Henkeäsalpaava vaikutelma syntyy siitä, että kadenssi ei päätäkään kappaletta, niinkuin korva odottaisi, vaan musiikki jatkuu uutena kadenssina, ja sitten vielä uuteena.
CHOR
Die Himmel erzählen die Ehre Gottes,
Und seiner Hände Werk Zeigt
an das Firmament.
GABRIEL, URIEL,
RAPHAEL
Dem kommenden Tage
sagt es der Tag,
Die Nacht, die verschwand,
der folgenden Nacht:
CHOR
Die Himmel erzählen
die Ehre Gottes,
Und seiner Hände
Werk
Zeigt an das Firmament.
GABRIEL, URIEL, RAPHAEL
In alle Welt ergeht das Wort,
Jedem Ohre klingend,
Keiner Zunge fremd:
CHOR
Die Himmel erzählen die Ehre Gottes,
Und
seiner Hände Werk
Zeigt an das Firmament.
No comments:
Post a Comment